انتشار دفترچه رویکردها، راهبردها و سیاست های سازمان سینمایی در سال 94

علت نمایش ندادن «نهنگ عنبر» در سینماهای حوزه هنری

«هفته فیلم فرهنگ و گفت‌وگو» در كرواسي برگزار شد

«آشتی موش وگربه» به سرانجام نرسید

چه بخشهایی از فیلم محمد(ص) حذف شده است؟

در برنامه «هفت» چه گذشت

«خشکسالی و دروغ» به سعادت آباد رسید

آموزش‌های تخصصی فیلمسازی از اهداف مهم جشنواره فیلم و عکس مادر

مصطفی عبداللهی در قطعه هنرمندان آرام گرفت

بخش محله پنجمین جشنواره فیلم شهر فردا آغاز می شود

نمایش «آب، باد، خاک» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

رویکردها، راهبردها و سیاست های سازمان سینمایی در سال 94 منتشر شد

دیدار رییس سازمان سینمایی از پروژه سینمایی «مگامال»

صدور مجوز نمایش برای «وروجکها»،«طول موج» و «مبارک»

اعلام اسامی داوران بخش سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر

شجاع نوری: جشنواره فیلم کودک امسال با دوره های قبل تفاوت خواهد داشت

توضیحات مدیر ارتباطات فارابی درباره چند خبر

درگذشت محمدرضا مقدسیان مستندساز

اثر جدید مسعود کیمیایی در شیراز رونمایی شد

«امروز» جایزه سپاس سیگنیس جشنواره واشنگتن را برد

برگزاری جشن انیمیشن بستگی به نظر خانه سینما دارد

سینمای اجتماعی به دلیل ماهیت ذاتی‌اش، منتقد‌، ریزبین و گزنده است

انتصاب معاون امور اصناف و قائم مقام خانه سینما

برگزاری کارگاه‌های آموزشی حبیب مجیدی در لیتوانی

انتقاد قائم مقام اجرايي ايوبي از انتشار برخی اخبار نادرست

«چند متر مکعب عشق» در شبکه نمایش خانگی

کوهیار کلاری و دو فیلم در انتظار نمایش

تصویر بد ترکیب!

داوران فیلم‌های کوتاه جشنواره بین‌المللی شهر معرفی شدند

مردم بازی شاکردوست و ترانه مازیار فلاحی را در «اسب سفید پادشاه» پسندیده اند

«پریدن ازارتفاع کم» در جشنواره شانگهای چین

اهمیت توجه به سینمای شهری در گفتگو با یک منتقد و تحلیل گر سینما

سه فيلم در دست توليد در كردستان

سه جايزه اصلي جشنواره احمدنگار هند برای "چشم آبي"

پاتوق فيلم كوتاه استان گيلان آغاز به كار مي‌كند

«الفیدا» در استانبول ساخته می شود

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

عسل بدیعی به کما رفت

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

مشایی به انتظامی نامه نوشت

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

تبریک به دلاورمردان والیبالیست

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

تکذیب خبر درگذشت بهروز وثوقی

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

روی خط موبایل،ایمیل و ...

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

دریافت PDF و نسخه موبایلی

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

نظرخواهی «بانی فیلم» درباره بازیگران زن سینمای ایران

پوران درخشنده: داستان هیس... مرا رها نمی کرد

گلزار: طرف مردم ایستاده ام

روي پرده سينماها

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات