جشنواره فیلم مقاومت می تواند پذیرای تعداد آثار سینمایی و رخدادهای تاریخی و جنگی بی شمارتری باشد

صدور پروانه ساخت سه فیلم ویدئویی و پروانه نمایش شش فیلم ویدئویی

درباره فیلم «آذر، شهدخت پرویز و دیگران»؛دوگانگی نگاه

اکران «آنچه مردان درباره زنان نمي‌دانند» در سرگروه قدس

کيانوش عياري «موقت» را تدوين مي‌کند

جدول فروش فيلم هاي روي پرده سينماها در تهران

ميلاد کي‌مرام جلوي دوربين «هاري» رفت

ناصر ضميري «شليك؛ آرامش» را مي سازد

انتشار شماره 141 فيلم نگار

مونتاژ «دوران عاشقي» شروع شد

ساخت فيلم «دوچرخه ها، پدرها، سيگارها»

جزئياتي درباره فيلم جديد سپيده فارسي

فرهاد آئيش بازيگر«پرده‌نشين»، گلايه‌مند از دستمزدهاي امروز

چهاردهمين جلسه سينما روايت برگزار شد

اکران مستندي با موضوع حيات وحش

«اشياء از آنچه در آينه ميبينيد به شما نزديکترند» از تلويزيون پخش نشده

«امروز» در راه تسالونيکي

300 بوفه غيرقانوني شناسايي شد

تأثير نصرت رحماني بر سينماي مسعود کيميايي

جديدترين جزييات جشن روز سينما

بازگشت شوراها به خانه سينما فعلاً ممکن نيست

«مرواريدهاي خليج فارس» تصويري از رشادتهاي نيروي دريايي ارتش است

کيومرث پوراحمد:فيلمساز بايد نسبت به موضوع فيلم خود دغدغه داشته باشد

در گذشته فيلم هاي شاخص تري داشتيم

گردهمايي داوران کودک سه دوره جشنواره کودک در اصفهان

روايتي از مظلوميت مردم غزه در مستند «سناريو سکوت»

حضور سه فيلم ايراني در جشنواره مذهب امروز ايتاليا

پابرجا بودن جشنواره فيلم کوتاه تهران براي فيلمسازان اهميت دارد

ممانعت از نمايش مستند «فاکتور صوري» در همايش بانکداري اسلامي

«گام هاي يک دست» آماده شد

مستند ايراني در راه جشنواره هاي جهاني

آغاز صداگذاري فيلم «آزادي مشروط»

فاتح گيشه 93؛ مرد 10 ميليارد توماني سينماي ايران

اميدوارم طرح «هنر و تجربه» موفق شود

«قصه ها» مجوز اکران دارد

بايد به فکر ارتقاي فرهنگ کودک و نوجوان باشيم

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

عسل بدیعی به کما رفت

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

مشایی به انتظامی نامه نوشت

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

روي پرده سينماها

«عقاب صحرا» فرصت اکران محرم را از دست داد

دریافت PDF و نسخه موبایلی

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

نسخه چاپي روزنامه شماره 2484

دیدار محمد خاتمی با اصغر فرهادی و اهالی سینما در موزه سینما!+عکس

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

پوران درخشنده: داستان هیس... مرا رها نمی کرد

شیرین شازده احمدی درگذشت

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

گلزار: طرف مردم ایستاده ام

نگاهي به فيلم «حوض نقاشي»

انتقاد هانيه توسلي و هاتف عليمرداني از كارگردان «پايان نامه»

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات