تابش: بنیاد فارابی یکی از نهادهای تاثیر گذار در تاریخ سینمای ایران است

نگار اسکندرفر: قاچاق فیلم مانند هواپیماربایی است!

تسلیمی: امنیت شغلی فقط برای تعداد انگشت‌شماری وجود دارد

پايان کار «پاداش»

خانه جدید «فرهاد در موزه سینما

موارد انتسابی به میرکریمی درباره اساسنامه خانه سینما کذب است

سانس فوق‌العاده فیلم «محمد رسول الله (ص)» در سینما آزادی

یاهو نوشت: «محمد رسول الله» تصویر خشن ارایه‌شده از اسلام را تغییر می‌دهد

مجیدی:رفتارهای بربرانه‌ گروهی تروریست، اسلام واقعی نیست

معرفی هیات انتخاب فيلم‌هاي مسابقه ایران جشنواره یاس

اعلام اسامی نامزدهای انیمیشن جشن خانه سینما

170 میلیون تومان فروش روز اول فیلم محمد رسول‌الله(ص)

فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران

«ايران»، «فجر»؛ واژه‌هايي پر اعتبار

توليد مستند نقش غواصان در هشت سال دفاع مقدس

مشایخی و فعالیت به عنوان سفیر سلامت

انصراف شهرام شاه‌حسینی از کارگردانی «۵۰ کیلو آلبالو»

پایان فیلمبرداری «من و شارمین»

چراغ اکران «محمد رسول الله (ص)» روشن شد

بستری شدن ناصر ملک مطیعی در سی سی یو

استقبال خارجی ها از سایت فیلم «محمد رسول الله (ص)»

راي دولت و جشنواره دولتي

وقفه بين پيشکسوت‌ها و جوانان دليل عدم ظهور سوپر‌استار

خبرگزاري تسنيم: بيضايي نماد تاريخ گذشته روشنفکري ايران است

«رسوايي 2» در فرودگاه مهرآباد کارش تمام شد!

فروش فیلمهای روی پرده در تهران تا پایان روز سه شنبه

معرفی آثار پویانمایی، عروسکی کوتاه و نیمه بلند بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم های نوجوانان

پايان تصويربرداري فيلم كوتاه داستاني «ازدحام سوي درون»

سكوت در جشنواره «كاب بگ» كانادا

«مصائب چارلی» در جشنواره«فیلم، سرزمین مادری نو»

از نجابت سازمان سينمايي کشور سوء استفاده نکنيد!

نمايش فيلم «محمد(ص)» براي دانش‏ آموزان دبيرستان سلام

4 فیلمنامه پروانه ساخت گرفتند

اکران «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» پاییز در پردیس زندگی

فیلـم های تلویزیون در آخر هفته

عکسهای «محمد رسوال الله(ص)» به روایت دوربین محمد فوقانی

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

عسل بدیعی به کما رفت

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

تبریک به دلاورمردان والیبالیست

مشایی به انتظامی نامه نوشت

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

روی خط موبایل،ایمیل و ...

نظرخواهی «بانی فیلم» درباره بازیگران زن سینمای ایران

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

تکذیب خبر درگذشت بهروز وثوقی

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی دقایقی دیگر

گلزار: طرف مردم ایستاده ام

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

شماره بعدی روزنامه «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

دریافت PDF و نسخه موبایلی

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات