ماجرای عجیب فیلمی ایرانی که بناست در جشنواره قاهره به نمایش درآید

اظهار نظر فوتبالی غفارمنش در حاشیه دیدار استقلال و صبای قم

خبرنگاران و هنرمندان بيمه تکميلي مي شوند

ادامه فیلمبرداری و آغاز تدوین «نهنگ عنبر»

همه حرف های دبیر جشنواره فیلم فجر

«بیگانه» بهرام توکلی می‌آید با 3 پوستر!

فروش «آتش بس2»؛ تهران دو میلیارد و 135 میلیون، شهرستان یک میلیارد و 215 میلیون تومان

نمایش «گوشه» تک نفره در جشنواره قاهره

کشمکش‌ها بر سر اکران فیلم‌های جنجالی

دمام‌زنی کی‌مرام

اگر کمیسیون اصل نود اجازه ندهد، فیلمهای مساله دار اکران نمی شود

روزهای پایانی صداگذاری «آزادی مشروط»

پشت پرده سفر هنرمندان به برزیل به روایت سیدجواد هاشمی

ساختمان فیلمخانه ملی تا پایان سال تحویل می شود

پوراحمد:هر وقت جنتی خبر خوشی برای سینما آورد، بحث استیضاح او در صحن مجلس مطرح شد

اعضای جدید هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستندانتخاب شدند

غواصى نقاشان و تصویرگران در كيش

ساخت فیلم سینمایی «ایستگاه آخر» با مشارکت فیلمسازان ایران و قزاقستان

معرفی فیلم های بخش «تصویر عاشورا» سینماحقیقت

«کیمیاگر» تأثیرگذارترین رمانی بود که در زندگی‌ام خواندم

فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران

میلانی و علم الهدی به تلویزیون می روند

کارگردان‌سالاری حقوق فیلمنامه‌نویسان را مخدوش کرده است

فروش فیلمهای روی پرده سینماهای تهران

نکاتي در باره طرح استيضاح وزير ارشاد

اکران «بيگانه» از 21 آبان بدون سرگروه

احسانی:حفظ نگاه و خط کلی فیلمنامه تصویب شده به هنگام ساخت برای ما مهم است

سام قریبیان:در«360 درجه» یک سورپرایز داریم

وزارت فرهنگ و ارشاد در دو راهی خواسته صریح سینماگران و تامین نظر نمایندگان مجلس

بررسی سینمای کودک در شبکه چهار

پايان تدوين «چهارشنبه خون به پا مي‌شود»

«عصر يخبندان» با فرهاد اصلاني كليد خورد

تازه ترين مصوبات کانون پخش کنندگان

«انقلاب در خيابان روزولت» موضوع ششمين نشست فيلمسازان جوان انقلاب در تبريز‎

«آتش بس2» 3 ميلياردي شد

16 فيلم بخش مسابقه جشنواره 32 هنوز اكران نشده اند!

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

عسل بدیعی به کما رفت

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

مشایی به انتظامی نامه نوشت

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

روي پرده سينماها

«عقاب صحرا» فرصت اکران محرم را از دست داد

دریافت PDF و نسخه موبایلی

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

نسخه چاپي روزنامه شماره 2484

تکذیب خبر درگذشت بهروز وثوقی

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

دیدار محمد خاتمی با اصغر فرهادی و اهالی سینما در موزه سینما!+عکس

شیرین شازده احمدی درگذشت

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

پوران درخشنده: داستان هیس... مرا رها نمی کرد

نگاهي به فيلم «حوض نقاشي»

انتقاد هانيه توسلي و هاتف عليمرداني از كارگردان «پايان نامه»

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات