«آی ام نات سالوادور» صداگذاری می شود

پایان بازی خیر اندیش در «نیمه شب اتفاق افتاد»

دست هاي خالي سينما در مناسبت هاي مذهبي

آن مرد مي خندد

جايگاه بازيگري در سينما و تئاتر

فيلم گروه استقلال مشخص شد

با پايان فيلمبرداري در کيش، «قشنگ و فرنگ» به دبي رسيد

نبود سينما در بجنورد، چوب عدم همکاري ارگان‌ها را مي‌خورد

نظر حسن حسندوست درباره بهترين فيلم بهروز افخمي

احمدرضا درويش: «رستاخيز» با معادلات رايج سينما ساخته نشده

«بادي‌گارد» حاتمي‌کيا در فرودگاه مهرآباد

پيشنهاد مجيدي براي تغيير اساسنامه کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

رنجوري سينماي داخلي در غيبت بخش خصوصي

فيلمبرداري «نفس» از نيمه گذشت

«دريا و ماهي پرنده» راهي جشنواره‌هاي امارات و کره جنوبي ‌مي‌شود

«آبان ماه، ميانه پاييز» اوايل پاييز کليد مي‌خورد

سالور «سال کبيسه» يا «انزوا» را مي‏سازد

تجليل فرانسوي‏ها از دو فيلمبردار ايراني

ايوبي: صنعتي شدن سينما نيازمند عزم ملي است

دست رد ناصر ملک‌مطيعي به سينه شبکه ماهواره‌اي

نااميد نيستم

بهرام بدخشاني پشت دوربين «وارونگي»

«بيست و سه روز» با هديه تهراني و فروتن

سينما به زبانِ ادبيات

فروش فیلم های روی پرده سینماهای تهران

حق آن ديگري!

سينما در تئاتر، تئاتر در سينما؛ انتخاب آزاد است!

دو خط اطلاعيه و يک توضيح طولاني!

سرگرداني جشنواره بين‏­ المللي فيلم کودک

توضیحی در باره پایان مدیریت شرف‌الدین در انجمن سینمای دفاع مقدس

«بابا» برنده بزرگ جشنواره فیلم مونیخ شد

امیر سیدزاده: تنها ۱۰ درصد فیلم‌های روی پرده فروش خوب دارند

«مصائب چارلی» در جشنواره اتریش

«خانه و کلید» جایزه جشنواره سینماتوگرافیک را گرفت

«عطر شیرین، عطر تلخ» تجربه یک کارگردان پس از ۱۳ سال دوری

صاحبان فیلم‌های ویدیویی آثارشان را سینمایی معرفی نکنند

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

عسل بدیعی به کما رفت

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

مشایی به انتظامی نامه نوشت

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

تبریک به دلاورمردان والیبالیست

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

شماره بعدی «بانی فیلم» شنبه منتشر می شود

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

تکذیب خبر درگذشت بهروز وثوقی

روی خط موبایل،ایمیل و ...

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

نظرخواهی «بانی فیلم» درباره بازیگران زن سینمای ایران

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

دریافت PDF و نسخه موبایلی

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

گلزار: طرف مردم ایستاده ام

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی دقایقی دیگر

پوران درخشنده: داستان هیس... مرا رها نمی کرد

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات