امین حیایی:گرفتن اسلحه به سوی افراد غیرنظامی جنایت است

برای ساخت فیلم دو بار نهج‌البلاغه را خواندم

به استانداردهای دوگانه حقوق بشر پایان دهید

فروش 47 میلیونی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در یک روز

روایت مجید انتظامی از «بازمانده»

فیلم سینمایی «نبات» با بازی معتمدآریا نمایند آذربایجان در «ونیز» شد!

چهره‌های سینمایی برای محکومیت فجایع غزه آمدند

حضور چهره‌های سینمایی در راهپیمایی روز قدس

الهام کردا در «پول ک»

رزاق‌کریمی: مدیریت سینما از کارگردان‌ها حمایت کند تا درباره فلسطین فیلم بسازند

بازگشایی ایوبی پرونده «موسسه امور جشنواره‌ها» را توسط ایوبی

ارسال 175 متن در بخش طرح و ایده به دبیرخانه یاس

علیرضا رضاداد حَکَم سازمان سینمایی در پروژه «لاله» شد

بهروز افخمی: فیلم‌هایی را که می‌سازم نمی‌بینم!

جنایات اسرائیل در تاریخ ثبت می‌شود

حمایت جامعه هنری از مردم غزه ادامه دارد

بیانیه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به مناسبت روز قدس و محکومیت جنایات صهیونیست ها در غزه

حرف های نگفته زیادی از هشت سال دفاع مقدس باقی مانده است

معرفی داوران بخش طرح و ایده فیلم یاس

"قصه ها"ی رخشان بنی اعتماد در بخش مسابقه ونیز 2014

کارگردان فیلم: روحانتیت تاثیر زیادی بر زندگی ما دارد

امضای هنرمندان پای طوماری در حمایت از مردم مظلوم غزه

وظیفه هنرمندان است که به کشتار مردم بی گناه غزه واکنش نشان دهند

مجلس ردیف بودجه مشخصی برای جشنواره مقاومت درنظر بگیرد

چاشنی شام

خانه ای بی پای بست

«آه و آئینه» جلوی دوربین می‌رود

جدول فروش فيلم هاي روي پرده سينما ها در تهران تا پايان روز سه شنبه

کام سينما با اکران عيد فطر شيرين مي شود!

تمشیت دوباره بانی فیلم توسط کیهان

کدام سینماها «امروز» دارند

دلیل کم کاری عاطفه رضوی

اولين تجربه فيلمبرداري سحاب زري باف

اکران «ملبورن» در پاييز

«موقت» امروز در تهران كليد مي خورد

جدول فروش فيلم هاي روي پرده سينما ها در تهران

استقبال گسترده ازسایت«بانی فیلم آنلاین»

عسل بدیعی به کما رفت

فروتن بازيگر فيلم مسعود كيميايي شد

خونریزی مغزی، علت فوت عسل بدیعی

نسخه موبایلی روزنامه«بانی فیلم»در دسترس علاقه مندان

تحلیل فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا

نظرسنجي‌باني‌فيلم؛سوپراستاركيست؟

مشایی به انتظامی نامه نوشت

تكذيب ازدواج ترلان پروانه با ارسلان قاسمي

بازيگر پيشكسوت بر اثر ديابت به قطع عضو تن مي‌دهد

كدام بازيگر زن سوپر استار سينماي ايران است؟

اکران ویژه «خط ویژه» برای نجات یک جوان

حمایت 140 هنرمند برجسته کشور از حسن روحانی

پخش زنده مصاحبه مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب

واکنش تند مشایخی به شوخی اخیر رضا عطاران

روايت هاي چندگانه از يک نظرخواهي جنجالي

وقتی شایعات درباره مرگ عسل بدیعی تمامی ندارد

گزارش تصویری مراسم ختم پدر شقایق دهقان

حضور چهره‌ها در جشنواره (2)

اعلام نتایج نظرخواهی اخیر«بانی فیلم»،بزودی

«عقاب صحرا» فرصت اکران محرم را از دست داد

روي پرده سينماها

دریافت PDF و نسخه موبایلی

محمد خاتمي صيغه عقد مهناز افشار را جاری کرد

نسخه چاپي روزنامه شماره 2484

معرفی اولین نامزد های سزار؛ گلشیفته فراهانی رقیب بازیگر "گذشته" فرهادی شد

جدول فروش فيلم‌هاي روي پرده در تهران

دیدار محمد خاتمی با اصغر فرهادی و اهالی سینما در موزه سینما!+عکس

دلايل حضور در كنار رحيم‌مشايي؛ انتظامي توضيح داد

فخري خوروش:دلم براي ايران تنگ شده

شیرین شازده احمدی درگذشت

پوران درخشنده: داستان هیس... مرا رها نمی کرد

نگاهي به فيلم «حوض نقاشي»

«بانی فیلم» دوشنبه منتشر می‌شود

انتقاد هانيه توسلي و هاتف عليمرداني از كارگردان «پايان نامه»

شكايت 13 بازيگر زن از فرج‌الله سلحشور

0 - 0
زمان انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۰:۱۱:۴۱ | نسخه چاپی | ارسال به دوستان
اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود
پناهيان: «گلادياتور» و «شجاع‌دل» از بسياري از فيلم‌هاي دفاع مقدسي ما جلوترند
بانی فیلم آنلاین: حجت الاسلام پناهيان از اينکه سينما براي جذاب تر شدن بايد عميق تر شود و همچنين جذابيت موضوعات انقلابي و اسلامي و شخصيت هاي ديني در فيلمسازي سخن گفت و بيان کرد اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد.

به گزارش مهر حجت الاسلام پناهيان در نشستي که يکشنبه 27 بهمن در حوزه هنري برگزار شد درباره سينماي اسلامي و انقلابي عنوان کرد: اين سئوال که آيا مي توان سينماي اسلامي داشت شايد پاسخ واضح و بديهي اي داشته باشد و آن اينکه سينماي اسلامي با رعايت تمام اصول مهم و ارزشهاي ديني ميسر است و حتي مي توان گفت سينمايي که اسلامي و انقلابي نباشد اصلا چه نوع محتوايي مي تواند داشته باشد.
وي ادامه داد: سينماي غيراسلامي شخصيت پردازي و قصه خود را با چه نگاه و چه عمقي مي خواهد انجام دهد و اصلا چگونه مي خواهد مخاطبش را سرگرم کند. يک فيلم سينمايي اگر عمق و ژرفاي يک درام انقلابي را نداشته باشد دستگرمي آن در حد طرح هاي اوليه و در مرحله آموزش هاي دبستاني سينمايي خواهد بود. در اين صورت اگر سينما مضمون انقلابي و اسلامي نداشته باشد اصلا کار خود را آغاز نکرده است وقتي سينما ظرفيت کارهاي بزرگ را دارد نبايد به کارهاي کوچکتر بپردازد و در صورتي که به اين مضامين بپردازد گويي اصلا کار خود را شروع نکرده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوعات ديني براي نوشتن فيلمنامه ها خاطرنشان کرد: موضوعات بسياري است که مي توان درباره آنها فيلم ساخت از مهمترين اين موضوعات رابطه عبد و خداوند است، يا مثلا مي توان به داستان زندگي شخصيت هاي بزرگ پرداخت. آيت الله بهجت سير و سلوک زيادي در زندگي خود داشته است و داستان سلوک معنوي او از سرگرم کننده ترين داستانهاست. خواهش  من از فيلمنامه نويسان اين است که تمام اصول يک قصه و يا يک فيلمنامه برتر از نظر چارچوب فيلمنامه نويسي و از نظر قدرت تعليق و زبان بين المللي سينما را بکار بگيرند تا همه با آن داستان ارتباط برقرار کنند.
اين پژوهشگر با اشاره به فيلم گلادياتور اظهار کرد: من گاهي اوقات در گفتگوهاي خود فيلم گلادياتور را تقدير کرده ام البته من ادعايي درباره سينما ندارم اما در نقدهايي که نوشته شده مي توان اهميت فيلم گلادياتورها را فهميد. کسي که از اصول تاثيرگذاري تبليغات، اقناع و مقدمه چيني آشنايي داشته باشد مي فهمد که قصه پرداز قصد داشته چه ذهنيتي را نسبت به کاراکتر در مخاطب اين فيلم ايجاد کند. بر اساس اين اصول است که گلادياتور فيلم جذابي ميشود يا فيلمي مثل شجاع دل از بسياري از فيلم هاي دفاع مقدسي ما جلوتر است زيرا اينها عناصر فيلمسازي را بکار گرفتند.
پناهيان با بيان اينکه عميق تر شدن سينما به جذابيت آن کمک مي کند گفت: وقتي فيلم هاي جذاب وجود دارد مردم ديگر حوصله ندارند که فيلمهاي غير جذاب را ببينند و ديگر سئوالهايي از اين دست که سينما سرگرمي است يا صنعت، ابلهانه جلوه مي کند زيرا مردم داستانهاي سرگرم کننده را دوست دارند و اين يعني سرگرمي و زماني که براي اين داستانهاي جذاب پول بدهند سينما وارد صنعت مي شود به هر حال اينکه ما سينما را تجارت بدانيم و يا مخاطب خود را عام يا خاص فرض کنيم مانع کار عمقي در فيلمسازي نيست.
وي افزود: اين سينماست که بايد تعيين کند که مخاطب چه زماني نفس بکشد و اگر سينما به عرفان و انقلاب بپردازد جذاب تر هم مي شود، سينما مي تواند به نمايش پيچيدگي هاي روح انسان و سير بي نهايت راه مسير او کمک کند و همچنين مي تواند به اندازه اين پيچيدگي ها جذابيت داشته باشد و اين امر زماني اتفاق مي افتد که سينما اين پيچيدگي ها را بيان کند.
پناهيان ادامه داد: زندگي دروني امير المومنين بسيار جذاب و پرحادثه بود. امير المومنين کشمکش ها و درگيري هايي درون خود داشت که وقتي اينها آشکار شود بسيار جذاب است. به طور مثال زماني اميرالمومنين از پيامبر مي پرسد که آيا من دين دارم و يا زماني که در هنگام رکوع ضربه مي خورد مي گويد که رستگار شده است. اينها نشان مي دهد که اميرالمونين تا لحظه آخر درباره ايمان خود نوعي کشمکش دروني داشته است اما بسياري از ما فکر مي کنيم که وقتي بچه مذهبي شديم ديگر همه چيز تمام است اما اين چنين نيست.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دين زندگي بي حادثه را به يک زندگي پرهيجان تبديل مي کند و تازه همه چيز شروع مي شود. براي يک قصه پرداز سر زدن به باطن آدمهاي خوب کاري ندارد کار او مثل دکتري است که قلب آدمها را بررسي مي کند کار فيلمنامه نويس هم بررسي درون آدمهاست. بنابراين اگر برنامه نويس در کارش سطحي باشد نمي تواند قصه را در بياورد.
وي با اشاره به زندگي اولياي خدا خاطرنشان کرد: تمام اولياي خدا تا لحظه آخر در درون خود کشمکش هايي داشته اند اگر ما بخواهيم قصه ابراهيم و اسماعيل را به تصوير بکشيم زماني که اسماعيل قرباني نمي شود شايد فيلم ما به آخر برسد اما اين تازه ابتداي داستان است فيلمنامه ادامه دارد اما ما باقي داستان و آنچه را که در قلب اين دو مي‌گذرد نمي دانيم اينها همان چيزهايي است که سينما بايد به آنها بپردازد و اگر بخواهد جذاب تر باشد بايد درباره اين مسائل عميق تر شود. در واقع سينما بايد بيشتر به ژرفاي روح انسانها رسوخ کند.

دیدگاه‌ها(0)
این خبر را به اشتراک بگذارید:  Facebook  twitter  google  yahoo  buzz  cloob 
تبلیغات